Formalne,  Na każdą okazję

STYLIZACJE ZGODNE Z ZASADAMI BIUROWEGO DRESS CODE’U

Dress code to reguły określające zasady ubioru. Dzięki formalnym ustaleniom dotyczącym obowiązującego stroju w pracy można uniknąć stylistycznego faux-pas. Oczywiście, wiele zależy od piastowanego stanowiska i miejsca pracy. Należy jednak pamiętać, że bez względu na zawodową funkcję, przestrzeganie pewnych zasad odnoszących się do dobrego gustu i stylu jest koniecznością. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze i to ono stanowi o tym, jak dana osoba jest postrzegana przez resztę współpracowników i przełożonych. Strój, który jest nieodpowiedni, niechlujny i źle dobrany, kojarzy się z brakiem kompetencji, klasy i profesjonalizmu.

Zasady biurowego dress code’u

Wielu osobom biurowy dress code kojarzy się z nudą i niewygodą. Oczywiście pewnych granic nie wolno przekraczać, jednak odrobina ekstrawagancji nada stylizacji smaku i charakteru. Aby wyglądać profesjonalnie, należy postawić na dobrą jakość. Tkaniny i materiały powinny być wygodne i komfortowe. Strój musi być czysty i schludny. W biurowym dress code, obowiązuje zasada mówiąca o tym, że mniej znaczy więcej – ilość dodatków powinna zostać ograniczona do minimum. Należy zachować także umiar w makijażu. Aby wyglądać profesjonalnie, poszczególne elementy stroju muszą być do siebie dopasowane – przede wszystkim pod kątem kolorystycznym. Kolory wiele mówią o noszącej je osobie – te niewerbalna komunikacja jest niezwykle ważna i należy zapoznać się z jej znaczeniem. Biurowy dress code to klasyka barw, form i fasonów. Osoba, która chce być odbierana przez otoczenie z odpowiednią powagą, nie może swoim wyglądem wysyłać sprzecznych sygnałów – jej prezencja, wpływa bowiem na wizerunek całej firmy. Poszczególne elementy garderoby powinny podkreślać atuty sylwetki, a maskować mankamenty. W złym guście jest wybieranie stylizacji nadmiernie eksponujących nogi i biust. Skromność i umiar powinny wyznaczać kierunek codziennego biurowego outfitu.

Kolory i kształty określające osobowość

Kolory są elementem komunikacji niewerbalnej. Osoby noszące poszczególne barwy mogą być odbierane zgodnie z utrwalonym i zakorzenionym subiektywnym znaczeniem kolorów. Wielu specjalistów uważa, że barwy oddziałują w sposób pośredni na emocje.

  • Odcienie pastelowe – kojarzą się ze skromnością i równowagą. Należy podchodzić do nich bardzo ostrożnie, gdyż jednocześnie osoby je noszące, odbierane są jako mało kreatywne.
  • Kolory intensywne – symbolizują pewność siebie, dynamiczność i kreatywność. W biurowym dress code należy jednak dobierać je z umiarem – raczej jako dodatek do stylizacji w postaci np. czerwonej torebki, aniżeli jako element garderoby np. czerwona bluzka.
  • Barwy ciemne – osoby noszące np. czerń, odbierane są jako poważne i stateczne.
  • Niebieski wraz ze wszystkimi jego odcieniami – to kolor profesjonalizmu. Jest najchętniej wybieraną barwą na rozmowy kwalifikacyjne i do pracy. Sugeruje wysokie umiejętności komunikacyjne osoby noszącej go.
  • Ciepłe odcienie – np. brązowy, to kolory budzące zaufanie. Należy zachować ostrożność w ich dobieraniu, gdyż sprawiają, że cera wydaje się ziemista, zmęczona i starsza niż w rzeczywistości. Ciepłe odcienie wyglądają korzystnie jedynie na kobietach, które charakteryzuje ciepły typ urody – np. oliwkowa cera i rude włosy.

Kształty, podobnie jak kolory, również wpływają na odbiór osoby noszącej je, przez otoczenie. Wszelkie dodatki np. biżuteria, charakteryzująca się ostrymi kształtami jest niewskazana i negatywnie odbierana.

Klasyczna koszula

Elegancka, klasyczna koszula powinna być podstawowym elementem stylizacji tworzonej według zasad biurowego dress code’u. Najkorzystniej prezentują się koszule białe lub w jasnych, stonowanych odcieniach pastelowych. Dobrym rozwiązaniem jest również koszula w kolorze błękitnym. Połączona z materiałowymi spodniami lub ołówkową spódnicą będzie tworzyła udany duet.

Zobacz tutaj: https://potisandverso.pl/productpage/bluzka-elyria-1749/

Należy szczególną uwagę zwrócić na jakość materiału – tkanina powinna być nieprzezroczysta i odporna na zagniecenia. Po całym dniu pracy kobieta musi prezentować się nienagannie i schludnie. Koszula z przewiewnych i dobrze oddychających materiałów zapewni komfort noszenia. Zbyt głębokie dekolty są źle widziane. Koszula nie powinna być zbyt obcisła, szczególnie w przypadku posiadania figury dalekiej od ideału. Zalecana jest długość rękawa to trzy czwarte lub do nadgarstka. Zbyt krótkie koszule wyglądają nieprofesjonalnie – ich długość powinna umożliwiać wpuszczenie ich w spodnie lub spódnicę. Decydując się na odrobinę ekstrawagancji, warto postawić na niewielkie elementy dekoracyjne – np. żaboty.

Zobacz tutaj: https://www.lafcollection.pl/product/wiosna-lato-2019/bluzki-tuniki/bluzka-emma-biala/

Elegancka spódnica

Spódnica do pracy, powinna być odpowiednio skrojona i elegancka. Zaleca się wybór spódnic materiałowych, które mają stosowną długość – minimum do kolana. Wszelkie modele mini lub maksi są nieodpowiednie. Należy uważać na rozcięcia z tyłu – nie mogą być one zbyt głębokie. Pod kątem kolorystycznym, panuje większa dowolność – jednak powinny być to modele raczej jednobarwne. Wzory są stanowczo źle widziane.

Zobacz tutaj: https://potisandverso.pl/productpage/spodnica-canaries-7766/

Proste spodnie

Biurowy dress code pokochał damskie garnitury i wszelkie stylizacje wykorzystujące dobrze skrojone, materiałowe spodnie. Jeansy są mało profesjonalne i sprawdzają się raczej w stylizacjach casualowych. Spodnie do pracy powinny być uszyte z wysokiej jakości tkanin, które są odporne na zagniecenia i komfortowe w noszeniu. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest dobór stonowanych i ciemnych kolorów.

Zobacz tutaj: https://www.lafcollection.pl/product/wiosna-lato-2018/spodnie/spodnie-chic/

Sukienka do pracy

Sukienka do pracy powinna mieć klasyczny i prosty krój. Zdecydowanie najlepsze są jednokolorowe modele, pozbawione nadmiernych zdobień i wzorów. W biurowym dress code nie ma miejsca na głębokie dekolty i fasony eksponujące nadmiernie nogi. Należy dobrać odpowiedni model pasujący do sylwetki, który będzie maskował potencjalne mankamenty figury:

  • Panie o sylwetce jabłka, czyli posiadające krągłości w okolicy talii i brzucha, powinny wybierać fasony nieprzylegające do ciała, odcinane pod biustem, które nadadzą figurze odpowiednich proporcji. Wszelkie sukienki kopertowe i z podwyższonym stanem, będą odpowiednie.
  • Kobiety o figurze gruszki, które mają szerszy obwód bioder, aniżeli biustu, powinny wybierać modele luźno opływające dolną partię ciała i podkreślające węższą talię.
  • Osoby o dużym biuście, najkorzystniej wyglądają w zabudowanych fasonach – brak dekoltu, półgolf lub delikatne wykończenie w kształcie łódki. Sukienki, które zrównoważą zaburzone proporcje sylwetki i odwrócą uwagę od nadmiernie obfitego biustu.

Zobacz tutaj: https://www.lafcollection.pl/product/jesien-zima-2018-19/sukienki/sukienka-claret/

Alternatywa dla sukienki – nowoczesny kombinezon

Dobrym i nowoczesnym rozwiązaniem jest dobór właściwie skrojonego kombinezonu. Ten jednoczęściowy strój, w klasycznym fasonie i z dobrych jakościowo materiałów, jest niezwykle funkcjonalny i komfortowy. Jest to ciekawy element ożywiający stylizację i nadający jej charakteru. Jeśli na co dzień preferujemy spodnie lub klasyczne koszule, to kombinezon będzie powiewem świeżości w oficjalnym dress code.

Zobacz tutaj: https://www.lafcollection.pl/product/glam-luxury-by-laf-wiosna-lato-2019/spodnie/kombinezon-gl-carini/

Żakiet – uzupełnienie stylizacji

Klasyczny żakiet lub marynarka, jest obowiązkowym elementem garderoby każdej pracującej kobiety. Stanowi doskonałe dopełnienie koszuli – zarówno do spodni, jak i do spódnic. Świetnie pasuje do sukienki i kombinezonu. Zaleca się wybór stonowanych i raczej ciemnych kolorów. Uzupełnienie żakietu bądź marynarki, drobnym elementem ozdobnym np. niewielką broszką jest ciekawym pomysłem na podkreślenie kobiecości. Najważniejsze w żakiecie, oprócz odpowiednio dopasowanego fasonu, jest staranne wykończenie i dbałość o detale.

Zobacz tutaj: https://www.lafcollection.pl/product/aneta-kreglicka-x-laf-jesien-zima-2018-19/zakietykamizelki/zakiet-ak-verona/

Buty zgodne z biurowym dress code

Buty to ważny element stylizacji, będący jej dopełnieniem. Zgodnie z zasadami biurowego dress code’u do pracy nie można zakładać obuwia odkrytego – eksponującego palce lub piętę, nawet w ciepłe, letnie dni. Klasyczna forma np. szpilki, botki lub kozaki jest najbardziej pożądana i właściwa. Zbyt wysokie obcasy są źle widziane. Kolory butów powinny być stonowane i raczej ciemne. Najważniejsza jest dbałość o czystość i schludność obuwia. Należy pamiętać, że do pracy i na oficjalne spotkania, obowiązkowo należy nałożyć rajstopy. Nie zaleca się wzorzystych i jaskrawych kolorów rajstop – są one mało profesjonalne.

Makijaż i fryzura

Makijaż do pracy powinien być dyskretny i stonowany. Nadmierna przesada, a także całkowity brak makijażu są źle widziane. Najoptymalniejsze są neutralne i delikatne odcienie brązu, szarości, beżu lub bladego różu. Usta powinny być subtelnie zaznaczone pomadką w kolorze pasującym do karnacji. Fryzura musi być nienaganna – koki, koński ogon lub włosy rozpuszczone – wszystko zależy od indywidualnych preferencji i wewnętrznych wymagań firmy. Na pewno nie można pozwolić sobie na niedbałość, kolorystyczny chaos lub nadmiernie ekstrawaganckie strzyżenie. Kolejną bardzo istotną kwestią są dłonie – bezwzględnie muszą być one wypielęgnowane, zadbane i czyste. Paznokcie nie mogą być za długie. Zaleca się, aby były pomalowane na jednolite kolory – wszelkie wzorki, zdobienie, elementy błyszczące, wyglądają nieprofesjonalnie. Należy zachować umiar w ilości i intensywności, stosowanych perfum.

Okulary dodają powagi

Coraz modniejszym elementem stylizacji stają się okulary – zarówno zerówki, jak i korekcyjne. Okulary podkreślają osobowość i nadają charakteru. Osoby noszące szkła, wyglądają bardziej profesjonalnie i dostojnie. Kolor oprawek jest tym elementem, podczas którego wyboru można popuścić wodzę fantazji. Intensywna barwa doda pazura i nowoczesności całej stylizacji. Ważną sprawą jest kształt oprawek – prostokątne szkła wybierają na ogół osoby pewne siebie i przebojowe, są one najbardziej profesjonalne. Okrągłe oprawki kojarzą się z opiekuńczością, natomiast osoby noszące okulary rogowe mogą być odbierane jako nerwowe i chaotyczne.

Czego unikać podczas tworzenia stylizacji do pracy i na oficjalne spotkania

Zasady biurowego dress code’u są potrzebne i w wielu firmach, mają formę oficjalną. Ich spisanie pozwala na uniknięcie wpadki i popełnienie gafy. Dużo gorsza sytuacja występuje wówczas, gdy niema jasno określonych reguł dotyczących ubioru. Wówczas należy samemu nauczyć się poruszać w labiryncie dress code’u:

  • Wszelkie tkaniny dżinsowe – spódnice, spodnie lub kurtki są źle widziane.
  • Materiały wzorzyste i bogato zdobione kolorowymi aplikacjami, są mało profesjonalne.
  • Tkaniny świecące lub przezroczyste, nie sprawdzają się stylizacjach oficjalnych.
  • Nie należy eksponować gołego ciała – zabronione są głębokie dekolty, kuse spódniczki i odkryte ramiona.
  • Fasony obcisłe i nadmiernie eksponujące kobiecość są niewskazane.

Podsumowanie

Biurowy dress code został stworzony po to, aby ułatwić osobom pracującym codzienne tworzenie stylizacji do pracy. Dzięki jasnym regułom i zasadom każdy wie, co wypada, a co jej w złym tonie. Sprzyja to atmosferze w pracy, a także pomaga odnaleźć się na stanowisku. Dress code obowiązujący w biurze, urzędzie czy banku, wcale nie musi być nudny. Nowoczesne trendy podążają za potrzebami kobiet pracujących – stylowe spódnice, kobiece koszule, wygodne spodnie. Kobieta musi czuć się komfortowo i stylowo jednocześnie.

Możliwość komentowania STYLIZACJE ZGODNE Z ZASADAMI BIUROWEGO DRESS CODE’U została wyłączona